Gruodžio

-oji – Pirmasis Dobi-III bandomasis skridimas

Prieš 100 metų, 1924-ųjų gruodžio 3 dieną, į dangų bandomajam skrydžiui pakilo Jurgio Dobkevičiaus kurtas lėktuvas Dobi-III, pilotuojamas paties aviakonstruktoriaus. Nors vos 24-erių, Jurgis Dobkevičius jau buvo sukūręs du lėktuvus Dobi-I ir Dobi-II. Tai tik primena išskirtinį jo talentą ir indėlį į Lietuvos aviaciją.

Dobi-III - lietuviškas naikintuvas, kurį kuriant buvo pasitelktos naujausios ir inovatyviausios to meto idėjos. Tai buvo medinės konstrukcijos vienvietis aukštasparnis monoplanas, kurio kabina buvo įrengta už sparno. Nors lyginant su ankstesniais Dobi lėktuvais matomumas į priekį-žemyn turėjo būti geresnis, jis vis tiek buvo nepakankamai geras ir itin prastas leidžiantis, kadangi lėktuvo tūpimo greitis buvo didelis, o Kauno aerodromas tuo metu - pavojingai mažas.

Paruošus lėktuvą bandymams, 1924 metų gruodį buvo paskirta komisija lėktuvo greičiui nustatyti. 14 val turėjo prasidėti bandomasis skridimas. Išlikusiuose užrašuose teigiama, kad Dobi-III pakilo nuo aerodromo, apsuko ratą aplink jį, pasuko Garliavos kryptimi, pasiekė komisijos nustatytą distanciją, grįžo prie aerodromo, apskrido aplink jį ir įstrižai kirsdamas iš šiaurės leidosi aerodrome.

Deja, pirmojo skridimo tūpimas buvo nesėkmingas. Vis dėlto, nors lėktuvui nepavyko sklandžiai nutūpti, Dobi-III remontuoti priėmė Aviacijos parkas, o Jurgis Dobkevičius išvyko tęsti mokslų į Paryžių. Baigęs ir grįžęs į Lietuvą jis ėmėsi Dobi-III remonto.

1926 metų birželį Jurgis Dobkevičius dar kartą pakilo su Dobi-III, tačiau tai buvo pražūtingas skrydis. Lėktuvas besileisdamas užkliudė medį ir sudužo, mirtinai sužalotas buvo ir pats Jurgis Dobkevičius. Nors ši katastrofa užbaigė jauno aviakonstruktoriaus ir aukščiausios klasės lakūno gyvenimą, jo palikimas ir indėlis į Lietuvos aviaciją išlieka amžiams įrašytas į istoriją.

LAM. Lėktuvas Dobi-III aerodrome, 1924 m.
.